درخت ،روح سبز حیات؛ فضای سبز ملارد در آستانه توسعه و تحول

شهردار ملارد از ادامه طرح جنگلکاری 50 هکتاری عرصه منابع طبیعی شهر ملارد در هفته منابع طبیعی خبر داد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ملارد، مدیریت شهری ملارد در ادامه ی اجرای طرح های هفته منابع طبیعی با حضور در روستای قپچاق اقدام به غرس جندین نهال در جنگل در حال احداث آن منطقه نمودند. محمد بهنی شهردار ملارد در این مراسم عنوان کرد : فرهنگ زیبای درختكاری در هفته منابع طبیعی ، فرصتی برای پاسداشت درخت به عنوان یك موهبت خدادادی است؛ سرمایه ای ارزشمند كه با حفظ هوا، آب و خاك نقش مهمی را در زندگی بشر ایفا می كند و همچون یك كارخانه طبیعی، اكسیژن مورد نیاز موجودات زنده را فراهم می سازد.دیدن منظره های زیبای درختان و طبیعت به عنوان موهبتی الهی، نه تنها دل و جان انسان را صیقل می دهد و آرامش را بر قلب او حاكم می كند، بلكه فایده های بیشماری را برای بشر و دیگر موجودات زنده به همراه دارد كه این امر ضرورت حفظ و نگهداری از این نعمت های خداوندی را دوچندان می كند.

وی در ادامه گفت : آیین درختكاری در ایران كه از پشتوانه ای كهن از گرایش های ملی و سنت تاریخی برخوردار است ، سنت حسنه ای ست که در روزهای پایانی هر سال و چند روز پیش از فرارسیدن بهار طبیعت در هفته منابع طبیعی با حضور مردم و مسئولین شهری در جنگل ها، پارك ها و نقطه های مختلف شهر و روستاها به صورت جمعی و فردی با كاشت نهال برپا می شود و این گونه ایرانیان به استقبال سال نو و رویش دوباره گیاهان و درختان می روند.

شهردار ملارد با اشاره به اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها و افزایش آلودگی هوای کلانشرهایی همچون تهران ، جنگلکاری و توسعه فضای سبز اطراف این شهرها بهترین راه چاره به شمار می آید ، افزود : طرح جنگلکاری 50 هکتاری در منطقه قپچاق با همین رویکرد ملی و منطقه ای به صورت فاز به فاز در حال اجرا می باشد . وی ادامه داد : هر هكتار درخت 7.5 تن ریزگرد را جذب می كند و این امر نشان دهنده نقش درخت در كاهش آلودگی هوا است بنابراین یکی از بهترين راه‌حل ها در کاهش آلودگی هوا، برجسته نمودن نقش فضاهاي سبز به عنوان موثرترين و كم‌هزينه‌ترين راه براي تعديل آلودگي‌هاي هوا مي‌باشد و فضای سبز به عنوان یكی از ارکان مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری، اثرات قابل توجهی در کنترل و بهبود هوای شهرها دارد، و گسترش آن در ارتقاء سطح آسایش شهروندان و در نهایت پایداری محيط شهری موثر است

سکاندار شهرداری ملارد خاطرنشان کرد: جنگل ها و مراتع باید به خوبی حفظ و به آیندگان سپرده شود. وی افزود : قدر مسلم، این منابع طبیعی تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری برای رونق کشاورزی، عرصه ای برای تولید چوب، زیستگاهی برای گونه های گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن، گردشگاهی برای تفریح و محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان به شمار می آیند.

بهمنی در پایان سخنان خود اذعان کرد : اینکه می گویند با یک گل بهار نمی شود، درباره درختان صادق نیست. وجود هر درخت، سبب پاکی هوا، زیبایی محیط و آرامش خاطر انسان می شود. درختان را باید روح سبز حیات نامید. درختان افزون بر پاکی هوا، در پایداری و تقویت خاک و نیز حفظ آن در برابر عوارضی مانند سیل و نیز تأمین نیازهای غذایی موجودات، نقش بسیار مهمی دارند. فضای سبز، عاملی برای کاهش تنش های روانی است و می تواند تأثیر بسیاری در کاهش اثر آلاینده های محیطی داشته باشد.

 


نوشتن دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید