به همت سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری ملارد

بهنام جباری از آغاز فصل قلمه زنی در مجموعه تولید گل و گیاه شهرداری ملارد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سیما،منظر  و فضای سبز شهری ملارد ، ریاست سازمان در راستای خودکفائی بیشتر از تکثیر و تولید گیاهان زینتی در واحد تولیدات شهرداری ملارد خبر داد.

بهنام جباری گفت : قلمه زدن یک نوع تکثیر رویشی است که به دلیل گذراندن مرحله بلوغ نسبت به تکثیر جنسی (بذر) باغبانان را در تولید گیاهی همانند گیاه مادری زودتر به نتیجه میرساند ضمناً قلمه های گرفته شده می بایست از بوته های سالم که عاری از هرنوع آفت و بیماری هستند انتخاب گردد. زیرا همانطور که  از بذور ناسالم گیاه سالم تولید نمیشود از قلمه های ناسالم نیز نباید انتظار گیاه سالم داشته باشیم

ایشان در ادامه بیان داشت :با توجه به اهداف سازمان  مبنی بر خودکفایی و افزایش تولیدات گیاهی، هم اکنون با شروع فصل خزان عملیات هرس انواع گیاهان زینتی فضای باز توسط اکیپ اجرایی در سطح شهر شرع گردیده  و آماده سازی قلمه ها جهت کاشت  در بسترهای آماده شده در مرکز تکثیر و تولید گیاهی سازمان سیما،منظر  و فضای سبز  ملارد آغاز گردید.

ریاست سازمان پیش بینی کرد: در این طرح حدوداً  سیصد هزار قلمه از انواع مختلف در بیش از 50 شاسی تولید می شود که در فصل مناسب و پس از ریشه زایی از شاسی ، به گلدان یا محل مورد نظر ، جهت کاشت انتقال می یابد.

 

جباری در پایان گفت : بستر های کشت در ماه قبل آماده و ضدعفونی شده است و امسال قلمه گیری از درختچه ها و گل های دائمی بصورت روزانه و تفکیکی انجام می گیرد بطوریکه در هر مرحله یک نوع گیاه انتخاب و کلیه سرشاخه های مناسب آن ضمن هرس فرم در سطح شهر جمع آوری و به گلخانه منتقل شده و بعد از جداسازی و بریدن شاخه ها ، قلمه زنی در بستر کشت توسط پرسنل آموزش دیده انجام می شود.


نوشتن دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید